کد مطلب:224259 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

پاداش ستمکاران تزاری


فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره

فمن یعمل مثقال ذرة شرا یره



این جهان كوه است و فعل ما صدا

باز گردد این صداها را ندا



از سنن طبیعی این عالم مكافات عمل است كه در تمام افراد و جوامع ملل بشری این عقیده ثابت و پا برجا و هر بشری از خود و دیگران جزای عمل و مكافات را دیده و شك و انكاری در این حقیقت مسلم نیست حتی مادیین نیز به انعكاس عمل خوب و بد و زیبا و زشت معتقد هستند



[ صفحه 344]



اهانت به مقدسات آسمانی در هر دین و مذهب زشت و عمل قبیح شناخته شده و هر كس اهانت كند به جزای عمل خود می رسد.

روسیه تزاری نسبت به مقام مقدس ولایت رضوی علیه السلام اهانت كردند به فاصله بسیار كوتاه دولت آن ها منقرض شد و افرادی كه مأمور جسارت بودند همه اسیر عمل خود شده و پا بست خیانت خود گشته و به سرعتی كشته شدند یكی از سرداران تزاری یوسف خان هراتی بود كه پس از فرار از مشهد به طبس رفت و با محمد قوش آبادی به قتل و غارت اموال مردم پرداخت تا آن كه او را دستگیر كردند و با رفیقش در 13 نوروز سال 1332 دو سال پس از آن جنایت عظیم به دار آویختند.

یكی دیگر از فرماندهان قشون تزاری در مشهد «دابیژا» بود كه برای معالجه مرض باطریش رفت در اثر خیانتی به زندان افتاد و همان جا با بدترین وضعی جان سپرد.

یكی دیگر (ردكو) بود كه در جنگ بین المللی سال 1914 سال بعد از آن واقعه به دست شاهسون ها در اردبیل با هفتصد نفر دیگر كه در مشهد با او بودند یكجا كشته شدند.

جنگ بین المللی به فاصله كوتاهی از حادثه مشهد رخ داد و چهار سال در این جنگ آن چه باید از روس ها كشته شود كشته شد و امپراطوری تزاری چنان متلاشی شد كه عبرت تاریخ گردید [1] .


[1] حديقةالرضويه ص 242.